Απόσπασμα 1ο: Σιμπλίκιος-Αριστοτέλης-Δημόκριτος

July 4, 2007 at 6:47 pm (Uncategorized) ()

ΣΙΜΠΛΙΚΙΟΣ ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΕΙΣ ΤΟ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ «ΠΕΡΙ ΟΥΡΑΝΟΥ»

 

ΟΛΙΓΑ ΔΕ ΕΚ ΤΩΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΠΕΡΙ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΥ ΠΑΡΑΓΡΑΦΕΝΤΑ ΔΗΛΩΣΕΙ ΤΗΝ ΤΩΝ ΑΝΔΡΩΝ ΕΚΕΙΝΩΝ ΔΙΑΝΟΙΑΝ.

 

“ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ ΗΓΕΙΤΑΙ ΤΗΝ ΤΩΝ ΑΙΔΙΩΝ ΦΥΣΙΝ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΑΣ ΟΥΣΙΑΣ ΠΛΗΘΟΥΣ ΑΠΕΙΡΟΥΣ. ΤΑΥΤΑΣ ΔΕ ΤΟΠΟΝ ΑΛΛΟΝ ΥΠΟΤΙΘΗΣΙΝ ΑΠΕΙΡΟΝ ΤΩΙ ΜΕΓΕΘΕΙ. ΠΡΟΣΑΓΟΡΕΥΕΙ ΔΕΝ ΤΟΝ ΜΕΝ ΤΟΠΟΝ ΤΟΙΣΔΕ ΤΟΙΣ ΟΝΟΜΑΣΙ ΤΩΙ ΤΕ ΚΕΝΩΙ ΚΑΙ ΤΩΙ ΟΥΔΕΝΙ ΚΑΙ ΤΩΙ ΑΠΕΙΡΩΙ, ΤΩΝ ΔΕ ΟΥΣΙΩΝ ΕΚΑΣΤΗΝ ΤΩΙ ΤΕ ΔΕΝΙ ΚΑΙ ΤΩΙ ΝΑΣΤΩΙ ΚΑΙ ΤΩΙ ΟΝΤΙ.

 

ΝΟΜΙΖΕΙ ΔΕ ΕΙΝΑΙ ΟΥΤΩ ΜΙΚΡΑΣ ΤΑΣ ΟΥΣΙΑΣ, ΩΣΤΕ ΕΚΦΥΓΕΙΝ ΤΑΣ ΗΜΕΤΕΡΑΣ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ. ΥΠΑΡΧΕΙΝ ΔΕ ΑΥΤΑΙΣ ΠΑΝΤΟΙΑΣ ΜΟΡΦΑΣ ΚΑΙ ΣΧΗΜΑΤΑ ΠΑΝΤΟΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΜΕΓΕΘΟΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ. ΕΚ ΤΟΥΤΩΝ ΟΥΝ ΗΔΗ ΚΑΘΑΠΕΡ ΕΚ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΓΕΝΝΑΙ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΙΝΕΙ ΤΟΥΣ ΟΦΘΑΛΜΟΦΑΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΙΣΘΗΤΟΥΣ ΟΓΚΟΥΣ. ΣΤΑΣΙΑΖΕΙΝ ΔΕ ΚΑΙ ΦΕΡΕΣΘΑΙ ΕΝ ΤΩΙ ΚΕΝΩΙ ΔΙΑ ΤΕ ΤΗΝ ΑΝΟΜΟΙΟΤΗΤΑΝ ΚΑΙ ΤΑΣ ΑΛΛΑΣ ΕΙΡΗΜΕΝΑΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ, ΦΕΡΟΜΕΝΑΣ ΔΕ ΕΜΠΙΜΠΤΕΙΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΠΛΕΚΕΣΘΑΙ ΠΕΡΙΠΛΟΚΗΝ ΤΟΙΑΥΤΗΝ, Η ΣΥΜΨΑΥΕΙΝ ΜΕ ΑΥΤΑ ΚΑΙ ΠΛΗΣΙΟΝ ΑΛΛΗΛΩΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΙΕΙ, ΦΥΣΙΝ ΜΕΝΤΟΙ ΜΙΑ ΕΞ ΕΚΕΙΝΩΝ ΚΑΤ’ ΑΛΗΘΕΙΑΝ ΟΥΔ’ ΗΝΤΙΝΑΟΥΝ ΓΕΝΝΑΙ. ΚΟΜΙΔΗΙ ΓΑΡ ΕΥΗΘΕΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΔΥΟ Ή ΤΑ ΠΛΕΙΟΝΑ ΓΕΝΕΣΘΑΙ ΑΝ ΠΟΤΕ ΕΝ.

 

ΤΟΥ ΔΕ ΣΥΜΜΕΝΕΙΝ ΤΑΣ ΟΥΣΙΑΣ ΜΕΤ’ ΑΛΛΗΛΩΝ ΜΕΧΡΙ ΤΙΝΟΣ ΑΙΤΙΑΤΑΙ ΤΑΣ ΕΠΑΛΛΑΓΑΣ ΚΑΙ ΤΑΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ.

 

ΤΑ ΜΕΝ ΓΑΡ ΑΥΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΣΚΑΛΗΝΑ, ΤΑ ΔΕ ΑΓΚΙΣΤΡΩΔΗ, ΤΑ ΔΕ ΚΟΙΛΑ, ΤΑ ΔΕ ΚΥΡΤΑ, ΤΑ ΔΕ ΑΛΛΑΣ ΑΝΑΡΙΘΜΟΥΣ ΕΧΟΝΤΑΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ.

 

ΕΠΙ ΤΟΣΟΥΤΩΝ ΟΥΝ ΧΡΟΝΟΝ ΣΦΩΝ ΑΥΤΩΝ ΑΝΤΕΧΕΣΘΑΙ ΝΟΜΙΖΕΙΝ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΝΕΙΝ, ΕΩΣ ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΑ ΤΙΣ ΕΚ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΑΝΑΓΚΗ ΠΑΡΑΓΕΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΣΕΙΣΗΙ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΑΥΤΑΣ ΔΙΑΣΠΕΙΡΗΙ”

 

ΛΕΓΕΙ ΔΕ ΤΗΝ ΓΕΝΝΕΣΙΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΑΝΤΙΑΝ ΑΥΤΗΙ ΔΙΑΚΡΙΣΙΝ ΟΥ ΜΟΝΟΝ ΠΕΡΙ ΖΩΙΩΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΦΥΤΩΝ ΚΑΙ ΚΟΣΜΩΝ ΚΑΙ ΣΥΛΛΗΒΔΗΝ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΤΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ ΑΠΑΝΤΩΝ. ΕΙ ΤΟΙΝΥΝ Η ΜΕΝ ΓΕΝΕΣΙΣ ΣΥΓΚΡΙΣΙΣ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΕΣΤΙΝ, Η ΔΕ ΦΘΟΡΑ ΔΙΑΚΡΙΣΙΣ, ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΝ ΑΛΛΟΙΩΣΙΣ ΑΝ ΕΙΗ Η ΓΕΝΕΣΙΣ.

Μετάφραση:

 

Για να δείξουμε τη σκέψη εκείνων των ανδρών (των ατομικών φιλοσόφων),αρκεί να μεταφέρουμε λίγες γραμμές από το έργο του Αριστοτέλη «ΠΕΡΙ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΥ».

 

«Ο Δημόκριτος πιστεύει ότι η φύση των αιωνίων πραγμάτων συνίσταται σε έναν άπειρο αριθμό μικρών ουσιών. Τις τοποθετεί σ’ έναν ιδαίτερο χώρο, άπειρο ως προς το μέγεθος, τον οποίο ονομάζει «κενό», «μηδέν» και «άπειρο», ενώ την κάθεμια την ονομάζει «κατιτί», «στερεόν» και «ον». Πιστεύει ακόμα ότι οι ουσίες είναι τόσο μικρές που διαφεύγουν από τις αισθήσεις μας και ότι έχουν κάθε λογής μορφές και σχήματα και διαφορές στο μέγεθος. Ξεκινώντας απ’ αυτές τις ουσίες, όπως από στοιχεία, δημιουργεί και συγκροτεί τα αισθητά σώματα. Αυτές αναταράζονται και μετακινούνται μέσα στο κενό λόγω της ανομοιότητας και των άλλων διαφορών που είπαμε, και καθώς μετακινούνται, πέφτουν η μια επάνω στην άλλη και συμπλέκονται τόσο που κολλούν η μια με την άλλη και μένει η μια κοντά στην άλλη.

 

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δημιουργείται μια οποιαδήποτε φύση από αυτές, διότι είναι απαράδεκτο να γεννιέται ένα από δύο ή περισσότερα.

 

Το γεγονός ότι οι ουσίες μένουν ενωμένες για ένα χρονικό διάστημα είναι για τον Δημόκριτο αποτέλεσμα του ότι τα σώματα σφηνώνονται και γαντζώνονται το ένα πάνω στο άλλο. Μερικά απ’ αυτά είναι πράγματι ακανόνιστα, άλλα αγκιστρωτά, άλλα κοίλα, άλλα κυρτά και άλλα έχουν αναρίθμητες άλλες διαφορές.

 

Πιστεύει ότι τα άτομα παραμένουν κολλημένα και ενωμένα το ένα με το άλλο, έως ότου έρθει απ΄ έξω μια ισχυρότερη ανάγκη και τα σείσει και τα διασκορπίσει.

 

Ο Δημόκριτος δέχεται επίσης τη γένεση και το αντίθετο της, τη διάλυση, όχι μόνο για τα ζώα, αλλά και για τα φυτά, τους κόσμους και όλα τα αισθητά αντικείμενα.

 

Αν είναι τώρα η γέννεση συνένωση των ατόμων και η φθορά διασκορπισμός των ατόμων, τότε για τον Δημόκριτο η γένεση πρέπει να είναι μια αλλοίωση.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: