1Oo Απόσπασμα: Αριστοτέλης “Μετά τα Φυσικά”

July 23, 2007 at 11:11 pm (Uncategorized) ()

ΚΕΙΜΕΝΟ

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, Μετά τά Φυσικά, Α 4. 985b 4. Λ. δε και ό εταίρος αυτού Δημόκριτος στοιχεία μεν το πλήρες και το κενόν είναι φασι, λέγοντες το μεν ον το δε μη όν, τούτων δε το μεν πλήρες και στερεόν, το ον, το δε κενόν και μανόν, το μη oν (διό και ούθέν μάλλον το δε του μή όντος ειναί φασιν, ότι ουδέ το κενόν {ελαττον} του σώματος), αίτια δε των όντων ταύτα ώς ύλην. και καθάπερ οι εν ποιουντες την υποκειμένην ουσίαν τ άλλα τοις πάθεσιν αυτής γεννώσι, το μανόν και το πυκνόν αρχάς τιθέμενοι των παθημάτων, τον αυτόν τρόπον και ούτοι τάς διαφοράς αιτίας των άλλων ειναί φασιν. ταύτας μέντοι τρεις είναι λέγουσι, σχήμα τε και τάξιν και θέσιν διαφέρειν γάρ φασι το ον ρυσμώι και διαθιγήι και τροπήι μόνον, τούτων δε ο μεν ρυσμός σχήμα έστιν, η δε διαθιγή τάξις, ή δέ τροπή θέσις. διαφέρει γάρ το μεν Α του Ν σχήματι, τόδέ ΑΝ του ΝΑ τάξει, τόδέ Τ του Η θέσει, περί δέ κινήσεως, όθεν ή πώς υπάρχει τοις ούσι, και ούτοι παραπλησίως τοις άλλοις ραιθύμως άφεισαν.


ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ


ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Ο Λεύκιππος και ο σύντροφος του ο Δημόκριτος λένε ότι τα στοιχεία είναι το πλήρες και το κενό, ονομάζοντας ον το πρώτο και μη ον το δεύτερο: δηλαδή το πλήρες και στερεό ον, το κενό και αραιό μη ον. (Γι’ αυτό και βεβαιώνουν ότι το όν δεν υπάρχει περισσό­τερο από το μη ον, αφού το κενό δεν υπάρχει [λιγότερο] από το σώμα). Αυτά τα δύο στοιχεία είναι η υλική αιτία των όντων. Και όπως εκείνοι που υποστηρίζουν ότι μία είναι η ουσία που βρίσκεται κάτω απ’ όλα τα πράγματα και ότι από τα παθήματα (αλλοιώσεις) της ουσίας αυτής γεννιού­νται όλα αυτά τα άλλα πράγματα, θεωρούν αρχές των παθη­μάτων (αλλοιώσεων) το αραιό και το πυκνό, έτσι και ο Λεύκιππος και ο Δημόκριτος υποστηρίζουν ότι οι διαφο­ρές είναι οι αιτίες των άλλων πραγμάτων. Και λένε ότι αυτές είναι τρεις: το σχήμα, η τάξη (σειρά) και η θέση (προσανατολισμός). Γιατί λένε ότι το ον διαφέρει κατά τον ρυθμό, τη σύνδεση και τηντροπή. Απ’ αυτά ο ρυθμός είναι σχήμα, η σύνδεση τάξη και η τροπή θέση. Έτσι, το Α διαφέρει από το Ν στο σχήμα, το ΑΝ από ΝΑ στην τάξη και το
T από το Η στη θέση. Όσο για την κίνηση, από πού προέρχεται ή πώς βρίσκεται μέσα στα όντα, δεν μίλησαν ούτε αυτοί, δείχνοντας έτσι όμοια αμέλεια με τους άλλους.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: