16o Απόσπασμα: Επίκουρος “Επιστολή προς Ηρόδοτον”- Α’

August 12, 2007 at 7:58 am (Uncategorized) ()

KEIMENO:

Ταύτα δέ διαλαβόντας συνοράν ήδη περί τών αδήλων. Πρώτον μέν ότι ουδέν γίνεται εκ τού μή όντος. πάν γάρ εκ παντός εγίνετ’ άν σπερμάτων γε ουθέν προσδεόμενον. καί ει εφθείρετο δέ τό αφανιζόμενον εις τό μή όν, πάντα άν απωλώλει τά πράγματα, ουκ όντων τών εις ά διελύετο. Καί μήν καί τό πάν αεί τοιούτον ήν οίον νύν εστι, καί αεί τοιούτον έσται. ουθέν γάρ εστιν εις ό μεταβαλεί. παρά γάρ τό πάν ουθέν εστιν, ό άν εισελθόν εις αυτό τήν μεταβολήν ποιήσαιτο. ‘Αλλά μήν καί (τούτο καί εν τή Μεγάλη επιτομή φησι κατ’ αρχήν, καί εν τή <α> Περί φύσεως) τό πάν εστι <σώματα καί κενόν>. σώματα μέν γάρ ως έστιν, αυτή η αίσθησις επί πάντων μαρτυρεί, καθ’ ήν αναγκαίον τό άδηλον τώ λογισμώ τεκμαίρεσθαι, ώσπερ προείπον τό πρόσθεν. ει <δέ> μή ήν ό κενόν καί χώραν καί αναφή φύσιν ονομάζομεν, ουκ άν είχε τά σώματα όπου ήν ουδέ δι’ ού εκινείτο, καθάπερ φαίνεται κινούμενα. παρά δέ ταύτα ουθέν ουδ’ επινοηθήναι δύναται ούτε περιληπτώς ουτ’ αναλόγως τοίς περιληπτοίς, ως καθ’ όλας φύσεις λαμβανόμενα καί μή ως τά τούτων συμπτώματα ή συμβεβηκότα λεγόμενα.

Μετάφραση:

 

Αφού τα συμπεριλάβουμε αυτά, πρέπει ήδη να μελετήσουμε και τα άδηλα. Πρώτα πρώτα (πρέπει να ειπούμε) ότι τίποτα δεν γίνεται από το μη ον. Γιατί τότε όλα τα πράγματα θα γίνονταν από όλα [αδιακρίτως] και τίποτα δεν θα είχε ανάγκη από κάποιο σπόρο. Και αν διαλυόταν αυτό που χάνεται σ’ αυτό που δεν υπάρχει, θα είχαν χαθεί όλα τα πράγματα, επειδή αυτό στο οποίο θα διαλύονταν, θα ήταν το μη ον. Και όμως και το σύμπαν πάντοτε τέτοιο ήταν, όποιο είναι και τώρα, και αιωνίως τέτοιο θα είναι. Γιατί δεν υπάρχει τίποτα άλλο στο οποίο να μεταβληθεί. Διότι κοντά στο σύμπαν δεν υπάρχει τίποτα, το οποίο αφού έμπαινε μέσα σ’ αυτό, θα μπορούσε να κάνει τη μεταβολή.

 

 

Αλλά και το σύμπαν αποτελείται από σώματα και κενό. Ότι υπάρχουν τα σώματα, το επιβεβαιώνει κυρίως η ίδια η αίσθηση, σύμφωνα με την οποία είναι αναγκαίο να συμπεραίνεται το άδηλο με τον συλλογισμό, όπως προηγούμενα ανάφερα. Εάν δεν υπήρχε αυτό που το ονομάζουμε κενό και χώρο και ανέγγιχτη φύση, δεν θα είχαν τα σώματα που να σταθούν ή που να κινηθούν, ενώ ακριβώς όπως φαίνεται κινούνται. Εκτός από αυτά (τα σώματα και το κενό) τίποτα δεν είναι δυνατόν να συλληφθεί από τον νου ότι υπάρχει, ούτε με άμεση αντίληψη ούτε κατ’ αναλογία με αυτή, γιατί όλα θεωρούνται ως φυσικά σύνολα και όχι ως αυτά που λέγονται ιδιότητες ή συμβεβηκότα.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: