Γάιος Κάσσιος Λογγίνος

August 20, 2007 at 8:39 pm (Uncategorized) ()

Το παρακάτω απόσπασμα από τον Πλούταρχο αναφέρεται σε ένα διάλογο του Βρούτου με τον Κάσσιο και μ’ έκανε να σκεφτώ ποια θα ήταν η εξέλιξη της ανθρώπινης ιστορίας αν στις διάφορες πολιτικές διαμάχες νικούσαν όχι τα ρεμάλια που νικούσαν κάθε φορά αλλά κάποιοι πιο σοβαροί και πιο φιλοσοφημένοι άνδρες. (Μιλάμε για τον δημοκρατικό Γάιο Κάσσιο Λογγίνο που καθάρισε τον Ιούλιο Καίσαρα):

«Ηταν μια σκοτεινή νύχτα, και το φως στη σκηνή δεν ήταν πολύ δυνατό. Ολόκληρο το στρατόπεδο ήταν ήσυχο. Ο Βρούτος κάτι σκεφτόταν και το γύριζε στο μυαλό του, όταν κατάλαβε πως κάποιος έμπαινε μέσα. Κοιτάζοντας προς την πόρτα, είδε ένα παράξενο και φοβερό όραμα… “Ποιος είσαι;” φώναξε, “θεός ή άνθρωπος; Γιατί ήρθες σε μένα;” “Είμαι ο κακός σου δαίμονας, Βρούτε,” απάντησε το φάντασμα’ “Θα με δεις στους Φιλίππους.” “Θα σε δω,” απάντησε ο Βρούτος, ατάραχος…

Το πρωί πήγε στον Κάσσιο και του είπε για το όραμα. Ο Κάσσιος, βέβαια, ήταν Επικούρειος “Η άποψη μας, Βρούτε,” είπε, “είναι πως δεν είναι όλες μας οι εμπειρίες και τα οράματα αληθινά, η αντίληψη είναι αδύναμη και μας εξαπατά, και ο νους μπορεί ακόμα πιο γρήγορα από τις αισθήσεις να αλλάξει και να μεταβληθεί σε κάθε είδους πράγμα χωρίς πραγματική αιτία..Το κερί πλάθεται από το τίποτα, ο ανθρώπινος νους που περικλείει μέσα του τόσο αυτό που πλάθει όσο κι εκείνο που πλάθεται, μπορεί εύκολα να δώσει σχήμα και ποικιλία στον εαυτό του με τις δικές του επινοήσεις. Κοίταξε τις ξαφνικές τροπές, που η παραστατική μας ικανότητα παίρνει στα όνειρα, όταν κινείται αντιδρώντας σε όλα τα είδη εμπειριών και παραστάσεων, με την παραμικρή αφορμή. Η φύση της είναι να βρίσκεται σε αέναη κίνηση, και η κίνηση είναι μια πράξη φαντασίας ή σκέψης. Στην περίπτωση σου, ένα κουρασμένο σώμα είναι φυσικό να παράγει μια ταλάντευση και παραμόρφωση του νου. Όπως στους δαίμονες: δεν είναι πιθανό να υπάρχουν, και αν υπάρχουν, δεν είναι πιθανό να έχουν ανθρώπινη μορφή ή φωνή ή δύναμη, που μπορεί να μας διαπερνά. Mακάρι να είχαν, ώστε εμείς, ως πρωταθλητές της ευσέβειας και της τιμής, να μπορούσαμε να έχουμε θεϊκή βοήθεια, που να μας δίνει εμπιστοσύνη, και όχι μόνο όπλα και άλογα και πλοία»

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: