24o-25ο Απόσπασματα: Η υλιστική ερμηνεία της όρασης από τους ατομικούς φιλοσόφους

September 11, 2007 at 5:04 pm (Uncategorized) ()

24ο ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ: ΑΕΤΙΟΣ – Συναγωγή των αρεσκόντων IV13:

ΚΕΙΜΕΝΟ:ΛΕΥΚΙΠΠΟΣ, ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ, ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΚΑΤΑ ΕΙΔΩΛΩΝ ΕΙΣΚΡΙΣΙΝ ΟΙΟΝΤΑΙ ΤΟ ΟΡΑΤΙΚΟ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙΝ ΠΑΘΟΣ.

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ:

Ο Λεύκιππος, ο Δημόκριτος και ο Επίκουρος πιστεύουν ότι η όραση οφείλεται στην εισχώρηση [στο μάτι] ειδώλων (ομοιωμάτων).

25ο ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΦΡΟΔΙΣΙΕΥΣ-ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ 

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΛΕΓΕΙ ΓΑΡ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ ΤΟ ΟΡΑΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΗΝ ΕΜΦΑΣΗΝ ΤΗΝ ΑΠΟ ΤΩΝ ΟΡΩΜΕΝΩΝ ΔΕΧΕΣΘΑΙ. ΕΣΤΙ ΔΕ ΕΜΦΑΣΙΣ ΤΟ ΕΜΦΑΙΝΟΜΕΝΟΝ ΕΙΔΟΣ ΕΝ ΤΗΙ ΚΟΡΗΙ, ΟΜΟΙΩΣ ΔΕ ΚΑΙ ΕΝ ΤΟΙΣ ΑΛΛΟΙΣ ΤΩΝ ΔΙΑΦΑΝΩΝ, ΟΣΑ ΟΙΑ ΤΕ ΤΗΝ ΕΜΦΑΣΙΝ ΦΥΛΛΑΤΕΙΝ ΕΝ ΑΥΤΟΙΣ. ΗΓΕΙΤΑΙ ΔΕ ΑΥΤΟΣ ΤΕ ΚΑΙ ΠΡΟ ΑΥΤΟΥ ΛΕΥΚΙΠΠΟΣ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΟΝ ΔΕ ΟΙ ΠΕΡΙ ΤΟΝ ΕΠΙΚΟΥΡΟΝ ΕΙΔΩΛΑ ΤΙΝΑ ΑΠΟΡΡΕΟΝΤΑ ΟΜΟΙΟΜΟΡΦΑ ΤΟΙΣ ΑΦ’ ΩΝ ΑΠΟΡΡΕΙ (ΤΑΥΤΑ ΔΕ ΕΣΤΙ ΤΑ ΟΡΑΤΑ) ΕΜΠΙΜΤΕΙΝ ΤΟΙΣ ΤΩΝ ΟΡΩΝΤΩΝ ΟΦΘΑΛΜΟΙΣ ΚΑΙ ΟΥΤΩΣ ΤΟ ΟΡΑΝ ΓΙΝΕΣΘΑΙ.

ΕΙΔΩΛΑ ΓΑΡ ΤΙΝΑ ΟΜΟΙΟΜΟΡΦΑ ΑΠΟ ΤΩΝ ΟΡΩΜΕΝΩΝ ΣΥΝΕΧΩΣ ΑΠΟΡΡΕΟΝΤΑ ΚΑΙ ΕΜΠΙΠΤΟΝΤΑ ΤΗΙ ΟΨΕΙ ΤΟΥ ΟΡΑΝ ΗΙΤΙΩΝΤΟ. ΤΟΙΟΥΤΟΙ ΔΕ ΗΣΑΝ ΟΙ ΤΕ ΠΕΡΙ ΛΕΥΚΙΠΠΟΝ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΝ, ΟΙ ΚΑΙ ΕΚ ΤΗΣ ΑΟΡΑΤΩΝ ΔΙΑ ΜΙΚΡΟΤΗΤΑΣ ΠΑΡΑΘΕΣΕΩΣ ΤΗΝ ΤΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΧΡΩΜΑΤΩΝ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΕΠΟΙΟΥΝ.

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ:

Ο Δημόκριτος λέει ότι η όραση δεν είναι παρά η πρόσληψη της εικόνας που προέρχεται από τα αντικείμενα που βλέπουμε. Η εικόνα αυτή είναι η μορφή που εμφανίζεται στην κόρη του ματιού, όπως και σ’ όλα τα άλλα διαφανή σώματα, στο βαθμό που διατηρούν την εικόνα. Ο ίδιος πιστεύει, και πριν απ’ αυτόν ο Λεύκιππος και μετά από αυτόν οι οπαδοί του Επίκουρου, ότι κάποια ομοιώματα που ξεκολλούν [από τα αντικείμενα] έχοντας σχήμα όμοιο μ’ αυτά (τα αντικείμενα αυτά είναι τα ορατά αντικείμενα) πάνε και πέφτουν πάνω στα μάτια αυτών που βλέπουν κι έτσι παράγεται η αίσθηση της όρασης.

Πίστευαν ότι αιτία της όρασης είναι κάποια είδωλα, που ξεκολλούν συνεχώς από τα ομοιόμορφα τους ορατά αντικείμενα και πέφτουν πάνω στο μάτι. Αυτή η θεωρία είχαν οι οπαδοί του Λεύκιππου και του Δημόκριτου, που πίστευαν επίσης ότι η εικόνα των ενδιαμέσων χρωμάτων παράγεται από την προσέγγιση στοιχείων, που είναι αόρατα λόγω του μικρού μεγέθους τους.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: