41o-“Δημόκριτος: Η ψυχή είναι είδος σώματος”

December 16, 2007 at 10:36 am (Αποσπάσματα Προσωκρατικών) ()

Κείμενο:
ΑΡΙΣΤ. Π. ΨΥΧ. A3 406b 15. ένιοι δέ και κινείν φασι τήν ψυχήν το σώμα έν ώι έστιν, ώς αύτη κινείται, οίον Δημόκριτος παραπλησίως λέγων Φιλίππωι τώι κωμωώοδιδασκάλωι φησί γαρ τον Δαίδαλον κινουμένην ποιήσαι την ξυλίνην Άφροδίτην έγχέαντ’ άργυρον χυτόν ομοίως δέ και Δ. λέγει- κινουμένας γάρ φησι τάς αδιαιρέτους σφαίρας, δια το πεφυκέναι μηδέποτε μένειν, συνεφέλκειν και κινείν το σώμα πάν.

Μετάφραση:
Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η ψυχή κινεί το σώμα, μέσα στο οποίο βρίσκεται, όπως κινείται η ίδια· το ίδιο υποστηρίζει και ο Δημόκριτος, λέγοντας παρόμοια πράγ­ματα με τον Φίλιππο, τον δάσκαλο της κωμωδίας. Αυτός, δηλαδή, λέει ότι ο Δαίδαλος έκανε το ξύλινο άγαλμα της Αφροδίτης να κινηθεί ρίχνοντας μέσα υδράργυρο. Πα­ρόμοια είναι και η άποψη του Δημοκρίτου. Λέει, δηλαδή, ότι τα σφαιρικά άτομα, καθώς κινούνται, αφού είναι στη φύση τους να μη μένουν ποτέ σταθερά, τραβούν μαζί τους ολόκληρο το σώμα κι έτσι το κινούν.

Κείμενο:
Α5 409a 32. Δημόκριτος κινείσθαι φησίν υπό της ψυχής [το σώμα] … ειπερ γάρ εστίν ή ψυχή έν παντί τώι αισθανομένωι σώματι, αναγκαίον έν τώι αυτώι δύο είναι σώμα­τα, ει σώμα τι ή ψυχή.

Μετάφραση:
Ο Δημόκριτος υποστηρίζει ότι το σώμα κινείται από την ψυχή (…) αν βέβαια η ψυχή βρίσκεται σε όλο το αισθανόμενο σώμα, τότε αναγκαστικά μέσα σε ένα σώμα υπάρχουν δύο, αν η ψυχή είναι είδος σώματος.

Κείμενο:
ΑΕΤ. IV 4, 6. Δημόκριτος, Επίκουρος διμερή την ψυχήν, το μεν λογικόν έχουσαν έν τώι θώρακι καθιδρυμένον, το δε άλογον καθ’ όλην τήν σύγκρισιν τον σώματος διεσπαρμένον. 5, 1. Ιπποκράτης μεν γάρ και Δημόκριτος και Πλάτων έν εγκεφάλωι τούτο [το ήγεμονικόν] ιδρύσθαι.

Μετάφραση:
Ο Δημόκριτος και ο Επίκουρος θεωρούν ότι η ψυχή αποτελείται από δύο μέρη- το λογικό μέρος της, αφ’ ενός, το έχει τοποθετημένο στον θώρακα, και το άλογο, αφ’ ετέρου, διεσπαρμένο σε όλα τα μέρη του σώματος (…) Ο Ιπποκράτης, ο Δημόκριτος και ο Πλάτων υποστηρίζουν ότι το ηγεμονικό μέρος της ψυχής είναι εγκατεστημένο
στον εγκέφαλο.

Κείμενο:
ΦΙΛΟΠ. II. ΨΥΧ. 35, 12. άμερή γάρ φησίν αυτήν [τήν ψυχήν] Δημόκριτος είναι και ου πολυδύναμον, ταυτόν είναι λέγων το νοείν τώι αίσθάνεσθαι και από μιας ταύτα προέρχεσθαι δυνάμεως.

Μετάφραση:
Ο Δημόκριτος υποστηρίζει ότι η ψυχή δεν έχει μέρη και ότι δεν έχει πολλές ικανότητες (ιδιότητες), λέγοντας ότι η νοητική και η αισθητηριακή αντίληψη ταυτίζονται και ότι προέρχονται από μία ικανότητα.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: