Στωικές Μπουκίτσες

February 8, 2009 at 5:09 pm (Αποσπάσματα Προσωκρατικών) (, )

ΕΠΙΚΤΗΤΟΣ, ΔΙΑΤΡΙΒΗ Α΄

Αν πρέπει να πεθάνω αμέσως, πεθαίνω. Κι αν πρέπει να πεθάνω μετά από λίγο, τώρα γευματίζω, αφού ήρθε η ώρα για το γεύμα, και μετά πεθαίνω.

Για το λογικό ζώο το μόνο ανυπόφορο πράγμα είναι το παράλογο, ενώ το εύλογο είναι ανεκτό.

Σκέψου μόνο πόσο πουλάς τη βούληση σου. Άνθρωπε, αν δεν μπορείς να κάνεις τίποτα άλλο μη την πουλάς φθηνά.

“Εμπρός, λοιπόν, Επίκτητε ξυρίσου. Αν είμαι φιλόσοφος, λέω “δεν ξυρίζομαι”. “Εγώ όμως θα σου κόψω τον λαιμό.” Αν είναι να αισθανθείς καλύτερα, κόψτον.”

Ο Θρασέας συνήθιζε να λέει: “Προτιμώ να με σκοτώσουν σήμερα παρά να εξοριστώ αύριο”. Τι του είπε, λοιπόν, ο Ρούφος; “Αν επιλέγεις τον θάνατο ως τη βαρύτερη δυστυχία, τι ανόητη επιλογή! Αν, όμως, ως την ελαφρύτερη, ποιος σου έχει δώσει δικαίωμα να επιλέγεις; Δεν θέλεις να είσαι ικανοποιημένος με ότι σου έχει δοθεί;”

Αυτά κατάλαβε και ο Πρίσκος ο Ελουίδιος και όταν τα κατάλαβε, έπραξε. Όταν ο Βεσπασιανός του έστειλε μήνυμα να μην πάει στη Σύγκλητο, απάντησε: “Είναι στο χέρι σου να μη μ’ αφήσεις να ΄μαι συγκλητικός” – “Πήγαινε αλλά όταν μπεις μέσα μη μιλήσεις”, “Μη με ρωτάς και δεν θα μιλήσω”, “Πρέπει όμως να σε ρωτήσω”, “Και εγώ θα πω αυτό που μου φαίνεται δίκαιο”, “Αν το πεις όμως θα σε σκοτώσω”, “Πότε λοιπόν, σου είπα ότι είμαι αθάνατος; Και εσύ θα κάνεις το δικό σου και εγώ το δικό μου. Δική σου υπόθεση είναι να με εξορίσεις, ενώ δική μου είναι να φύγω χωρίς να λυπάμαι. Δική σου υπόθεση είναι να με σκοτώσεις, ενώ δική μου είναι πεθάνω χωρίς να τρέμω.”

Leave a Reply

